Miten teen muuttoilmoituksen?
Muuttoilmoituksen tekeminen on yksi tärkeimmistä vaiheista, kun olet siirtymässä uuteen kotiin. Tämä ilmoitus varmistaa, että tärkeät postisi ja tietosi päivittyvät oikeisiin rekistereihin ja että muutkin palvelut ovat ajan tasalla. Tässä kattava opas siitä, miten muuttoilmoitus tehdään, mitä sen yhteydessä tulee huomioida, ja mitkä asiat on hyvä hoitaa samalla kertaa.
Mikä on muuttoilmoitus ja miksi se tarvitaan?
Muuttoilmoitus on virallinen ilmoitus Digi- ja väestötietovirastolle (DVV) osoitteenmuutoksesta. Sen avulla osoitetietosi päivittyvät automaattisesti viranomaisten ja useiden yritysten rekistereihin. Ilmoitus on pakollinen, kun kyseessä on pysyvä muutto tai yli kolmen kuukauden pituinen tilapäinen muutto.
Muuttoilmoituksen tärkeydet:
• Postin ohjautuminen: Kun teet muuttoilmoituksen, Posti saa tiedon uudesta osoitteestasi, ja kaikki postisi ohjautuvat sinne automaattisesti.
• Viranomaisyhteydet: Muuttoilmoituksen tekemällä osoitetietosi päivittyvät useille viranomaisille, kuten Kelalle, Verohallinnolle ja eläkeyhtiöille.
• Palveluiden ja tilausten päivitys: Monet yritykset, kuten pankit, vakuutusyhtiöt ja terveyskeskukset, saavat tiedon osoitteenmuutoksesta, joten heidän kanssaan asiointi sujuu mutkattomammin muuton jälkeen.
Näin teet muuttoilmoituksen
Muuttoilmoituksen voi tehdä sähköisesti tai paperilla:
1. Sähköinen muuttoilmoitus: Voit tehdä ilmoituksen helposti sähköisesti osoitteessa posti.fi/muuttoilmoitus tai suoraan DVV:n verkkosivulla. Sähköinen muuttoilmoitus vaatii vahvan tunnistautumisen, esimerkiksi pankkitunnuksilla.
2. Paperinen muuttoilmoitus: Jos et voi tehdä ilmoitusta sähköisesti, voit täyttää paperisen muuttoilmoituksen ja lähettää sen postitse DVV:lle. Lomakkeita on saatavilla Postin toimipaikoissa.
3. Puhelinpalvelu: Mikäli sähköinen ilmoitus ei ole mahdollinen, muuttoilmoituksen voi tehdä myös soittamalla Digi- ja väestötietoviraston palvelunumeroon.
Ilmoituksen ajoitus
Muuttoilmoitus kannattaa tehdä ajoissa, esimerkiksi muuttopäivänä tai muutamaa päivää ennen muuttoa. Näin varmistat, että postisi alkaa kulkea uuteen osoitteeseesi mahdollisimman nopeasti.
Miten muuttoilmoitus vaikuttaa muihin palveluihin?
Kun teet muuttoilmoituksen, useat viranomaiset ja yritykset päivittävät osoitetietosi automaattisesti. Tässä muutamia tahoja, jotka saavat tiedon muutosta:
• Kela ja Verohallinto: Sosiaalietuudet ja verotuspäätökset ohjautuvat automaattisesti uuteen osoitteeseesi.
• Pankit ja vakuutusyhtiöt: Muuttoilmoitus helpottaa palveluiden päivittämistä.
• Terveys- ja sairaanhoitopalvelut: Kotikuntaan liittyvät tiedot päivittyvät väestötietojärjestelmään.
Huomaathan, että kaikki yritykset eivät saa tietoa muuttoilmoituksesta automaattisesti. Esimerkiksi tilauspalvelut ja jotkut yksityiset yritykset saattavat vaatia erillisen ilmoituksen uudesta osoitteesta.
Muuttoilmoituksen yhteydessä huomioitavat asiat
1. Sähkö- ja vesisopimukset: Huolehdi, että sähkösopimus siirtyy uuteen asuntoosi. Kilpailuttamalla sähkösopimuksen voit löytää sopivimman ja edullisimman vaihtoehdon.
2. Kotivakuutus: Kotivakuutus tulee päivittää uuteen osoitteeseen. Vakuutusehdot ja -hinnat voivat vaihdella paikkakunnan mukaan.
3. Internet-yhteys: Jos tarvitset internetin heti muuton yhteydessä, tarkista yhteysmahdollisuudet etukäteen ja tee tarvittavat tilaukset ennakkoon.
4. Isännöitsijälle ja huoltoyhtiölle ilmoittaminen: Muuttoilmoitus kannattaa tehdä myös asuinpaikkasi isännöitsijälle ja huoltoyhtiölle. Näin varmistat esimerkiksi oven avauksen tai mahdollisten muiden muuttopäivänä tarvittavien palveluiden sujumisen.
5. Ajoneuvojen rekisteriote: Mikäli muutat toiselle paikkakunnalle, myös ajoneuvosi rekisteriotteen osoite kannattaa päivittää. Tämä tapahtuu helposti Traficomin palvelussa.
6. Lemmikkien rekisteröinti: Jos sinulla on lemmikkejä, ne tulisi myös rekisteröidä uuteen osoitteeseen erityisesti, jos muutat toiselle paikkakunnalle.
Muuttoilmoitus ulkomaille ja ulkomailta Suomeen muuttaessa
Jos muutat ulkomaille pysyvästi tai yli kolmeksi kuukaudeksi, on tärkeää ilmoittaa myös tästä muutosta Digi- ja väestötietovirastolle. Ulkomailta Suomeen muuttavan tulee myös tehdä muuttoilmoitus, jotta osoitetiedot päivittyvät ja palvelut ovat käytettävissä uudessa kotipaikassa.
Muuttoilmoitus on olennainen osa muuttovalmisteluja, ja sen tekeminen on helppoa sähköisesti tai paperisella lomakkeella. Muuttoilmoituksen lisäksi muistettavaa on monia, kuten sähkösopimuksen päivitys, kotivakuutuksen tarkistaminen ja tarvittavien palveluiden, kuten internet-yhteyden, järjestäminen uuteen kotiin. Näin siirtyminen uuteen kotiin on mahdollisimman sujuvaa ja kaikki palvelut ovat heti käytettävissä.