Kuukausitilaus on uusi lasku – ja niitä voi olla yllättävän monta. Yhä useampi arkipäivän palvelu on siirtynyt tilauspohjaiseksi. Musiikki soi kuukausimaksulla, kirjat kuunnellaan äänikirjapalveluista, elokuvat ja sarjat katsotaan suoratoistona – ja usein useammasta eri palvelusta yhtä aikaa. Tilausten kirjo ulottuu nykyisin myös ruokaan, kosmetiikkaan, treeniohjelmiin ja jopa siivousvälineisiin. Vaikka yksittäinen kuukausimaksu ei tunnu lompakossa juuri miltään, kokonaisuus voi yllättää, kun tilauksia alkaa laskea yhteen.

Pienistä puroista kasvaa helposti iso virta
Monet tilaavat palveluja hyvillä aikomuksilla: liikkumaan halutaan enemmän, ruokaa laittaa helpommin tai uutuussarjat nähdä heti ensi-iltapäivänä. Usein tilaus käynnistyy kampanjalla tai ilmaisella kokeilukuukaudella. Kun veloitus alkaa, se sujahtaa automaattisesti luottokortilta ilman erillistä ilmoitusta. Arjessa tilauksen olemassaolo voi unohtua kokonaan – varsinkin, jos palvelua ei tule käytettyä aktiivisesti.
Tyypillisiä kuukausittain maksettavia palveluja ovat esimerkiksi:
• Suoratoistopalvelut (elokuvat, sarjat, urheilu)
• Musiikki- ja äänikirjapalvelut kuten esimerkiksi Storytel
• Pilvitallennus ja sovellusten lisäominaisuudet
• Kuntosali- tai liikuntasovellukset
• Ruoka-, kosmetiikka- ja vaateboksit
• Sanomalehdet ja aikakauslehdet digiversiona
Jo muutama tilaus voi tuoda kuukaudessa helposti 50–100 euron kulut. Esimerkiksi neljä eri suoratoistopalvelua, yksi äänikirjapalvelu ja treenisovellus voivat yhteensä maksaa enemmän kuin perinteinen laajakaista- tai puhelinlasku.
Käyttämättömyys on yleistä – mutta huomaamatonta
Yllättävän moni maksaa palveluista, joita ei käytä. Kuntosalijäsenyys saattaa olla voimassa, vaikka viimeisestä treenikerrasta on kulunut kuukausia. Äänikirjapalvelu voi pyöriä tilillä, vaikka yhtään kirjaa ei ole kuunneltu aikoihin. Lisäksi sovelluskauppojen automaattiset veloitukset jäävät helposti pimentoon – ne näkyvät tiliotteessa epämääräisinä euron tai kahden maksuina, joita ei välttämättä edes yhdistetä tiettyyn palveluun.
Osasyy tähän on tilausten helppous. Tilauksen aloittaminen onnistuu nopeasti ja vaivattomasti, mutta lopettaminen vaatii usein kirjautumista, salasanan muistamista ja usean valikon läpi klikkailua. Joissain tapauksissa peruminen ei onnistu sovelluksesta ollenkaan, vaan se täytyy tehdä verkkoselaimella tai lähettämällä viesti asiakaspalveluun.
Tietoisuus auttaa säästämään
Yksi tehokas tapa hallita tilauskulutusta on tehdä silloin tällöin tarkistus: listaa kaikki omat kuukausiveloitukset, mieti mitä käytät ja mitä et, ja lopeta ne, joista et saa aidosti hyötyä tai iloa. Jotkut palvelut tarjoavat mahdollisuuden tilapäiseen tauottamiseen, jolloin tilausta ei tarvitse kokonaan lopettaa mutta kuukausimaksut lakkaavat.
Taloudenhallinnan asiantuntijat suosittelevat myös asettamaan tilauspalveluille oman budjetin, aivan kuten ruualle tai harrastuksille. Jos kuukausittainen raja on esimerkiksi 50 euroa, joutuu harkitsemaan, mitä tilauksia todella haluaa pitää ja mistä on valmis luopumaan.
Tilaaminen ei ole ongelma – kun se on harkittua
Kuukausitilaukset voivat tuoda arkeen helppoutta, viihdettä ja hyvinvointia. Ne voivat auttaa säästämään aikaa ja mahdollistaa palveluiden käytön joustavasti ilman suuria kertasatsauksia. Ongelmia syntyy lähinnä silloin, kun tilaukset kasvavat huomaamatta, ja rahaa kuluu enemmän kuin oli tarkoitus.
Yhä useampi palvelu on siirtymässä tilaajamalliin, joten tilaustietoisuus on tulevaisuudessa yhä tärkeämpää. Kuluttajana voi olla fiksu – ja silti nauttia kaikesta siitä, mitä nykyaikaiset palvelut tarjoavat.